[linux-l] Dialin und Mail

Schlomo Schapiro belug at schlomo.schapiro.org
Fr Jun 20 10:01:33 CEST 2003

Hello Peter,

postfix 2.x scheint schon ziemlich gut zu sein, hatte noch nie komische
Probleme.

Aus der postfix FAQ ( http://www.postfix.org/faq.html#dialup ):
#  Disable SMTP client DNS lookups (dialup LAN only).

Some people use Postfix to deliver mail across a LAN that is disconnected
most of the time. Under such conditions, mail delivery can suffer from
delays while the Postfix SMTP client performs sender and recipient domain
DNS lookups in order to be standards-compliant. To prevent these delays,
disable all SMTP client DNS lookups.

    /etc/postfix/main.cf:
        disable_dns_lookups = yes

(Only for delivery across LANs that are disconnected most of the time)

When you disable DNS lookups, you must specify the relayhost as either a
numeric IP address, or as a hostname that resolves to one or more IP
addresses (with DNS lookup disabled, Postfix does no MX lookup).

Ist also wirklich einfach zu haben.

Schlomo

PS: Wie gesagt, ich bin bei Postfix geblieben, weil ich dafür die mir am
verständlichste Doku gefunden hatte.

PPS: Postfix ist natürlich nicht perfekt, ich hätte z.B. gerne daß er bei
einem bounce die komplette email an postmaster schickt, und nicht nur eine
info (das ist per notify_classes einstellbar)

Best regards,
 Schlomo